Kiedy program „z pudełka” a kiedy „szyty na miarę”?
Standardowy czy Indywidualny
Standardowy – czyli produkt uniwersalny (również program informatyczny) – przygotowywany dla anonimowego odbiorcy, nie uwzględniający specyficznych wymagań związanych z technologią procesów produkcyjnych, rodzajem maszyn i urządzeń, ich obciążeniem, zakresem automatyzacji, przepływem materiału (linie produkcyjne – pojedyncze stanowiska – gniazda), poziomem zasobów ludzkich i ich kompetencji . Odznacza się mniejszą elastycznością oraz koniecznością transformacji wewnątrz organizacji, dopasowując ją do wymagań systemu. Wymaga dużego większego zaangażowania na etapie wdrażania systemu (koszty). Natomiast zaletą systemów gotowych jest to, iż zawierają w sobie doświadczenie dotychczasowych użytkowników. Są dostępne od ręki i są tańsze (prawie tańsze …).
Indywidualny – czyli opracowywany na zamówienie konkretnego klienta. Zaletą systemów przygotowanych na zamówienie jest możliwość realizacji bardzo specyficznych wymagań odbiorcy, sformułowanych przez niego na etapie analizy systemu oraz późniejsze modyfikacje związane z zdobywaniem nowych doświadczeń. Wdrożenie systemu, który realizuje procedury znane użytkownikowi, jest łatwiejsze, a więc i osiągnięcie założonych celów wdrożenia jest pewniejsze.
Podstawowe wady to czas opracowania systemu, dodatkowy koszt z tym związany oraz niebezpieczeństwo utrwalenia w systemie informatycznym ułomności stosowanych rozwiązań organizacyjnych.
… a więc, którą drogą podążyć ?
Dylemat wyboru został już dawno doskonale oddany przez ducha wiersza
A. Fredry – „Osioł”
Osiołkowi w żłoby dano,
W jeden owies, w drugi siano.
Uchem strzyże, głową kręci
I to pachnie, i to nęci……
Że oślina pośród jadła
Z głodu padła.
Niezdecydowanie okazuje się być przeszkodą, która odsuwa w czasie podjęcie decyzji, przynosząc w ten sposób rok do roku ogromne straty dla przedsiębiorstwa (dla osła skończyło się to jeszcze gorzej). Są to straty powodowane nieefektywnym zarządzaniem, bo nie można sprawnie zarządzać obsługą techniczną wyposażenia bez informatycznych narzędzi zbierania i analizy danych. Systemy „papierowe” z natury przetwarzają jedynie powierzchowne dane i już od dawna nie są traktowane poważnie (czy ktokolwiek wyobraża sobie „papierowe” zarządzanie bankiem, bez systemów elektronicznego przetwarzania danych?). Bardzo często Działy Utrzymania Ruchu, są ostatnią białą plamą na mapie informatycznej przedsiębiorstwa. A nawet, jeśli zaliczymy działy UR do kategorii jednostek pomocniczych, to właśnie działy UR mają największy wpływ na tworzenie wartości dodanej przedsiębiorstwa z pośród wszystkich komórek organizacyjnych!.
Co wybrać ? Zarówno błędem by było nie wykorzystać doświadczenia gromadzonego przez lata, w różnych warunkach przez użytkowników systemów CMMS, jak i błędem by było nie dążyć do takiej modyfikacji systemu CMMS, która byłaby spełnieniem indywidualnych oczekiwać użytkownika.
Firma FBD oferuje rozwiązanie i usługę jednocześnie, która łączy zalety produktu Standardowego z Indywidualnych, a zarazem eliminuje ich wady.
Funkcjonowanie firmy dostarczającej produkt indywidualny, jest dużo bardziej złożone, niż firmy sprzedającej hermetyczny, „pożyczony” produkt. Warunkiem koniecznym do wykonania takiego zadania, jest posiadanie odpowiednich zasobów, min.: prawnych, ludzkich, sprzętowych, wiedzy i doświadczenia…itd., np.: legalne narzędzia informatyczne – ten wymóg może budzić uśmiech, ale nie będzie śmiesznie, gdy użytkownik zostanie pozbawiony wsparcia z powodu problemów prawno -finansowych dostawcy systemu CMMS z powodu użytkowania i wykrycia nielegalnego oprogramowania).
Firma FBD ma propozycję zarówno dla klientów, którzy oczekują wdrożenia systemu, który już na pierwszym etapie będzie sumą najlepszych doświadczeń z możliwością późniejszej modyfikacji według indywidualnych potrzeb klienta jak i dla klientów posiadających własną wizję rozwiązań. Wszystkich zainteresowanych prosimy o kontakt, przeprowadzenie prezentacji systemu u Państwa w firmie jest bezpłatne i niezobowiązujące (tel: 22 811 85 65; 602 307 571; www.sur.pl).