Firma FBD oferuje rozwiązanie i jednocześnie usługę, która łączy zalety produktu standardowego z indywidualnym, a zarazem eliminuje ich wady. Błędem bowiem byłoby nie wykorzystać doświadczenia gromadzonego przez lata, w różnych warunkach przez użytkowników systemów CMMS – czego wynikiem jest standardowe rozwiązanie funkcjonalne systemu CMMS, jak i błędem byłoby nie dążyć do takiej modyfikacji systemu CMMS, która spełniałaby indywidualne oczekiwania użytkownika. Rozwiązanie docelowe musi więc łączyć cechy produktu standardowego i indywidualnego.
Każde przedsiębiorstwo ma swoją specyficzną organizację produkcji, działu utrzymania ruchu, specyfikę obiektów, urządzeń, technologii wytwarzania, części zapasowych, a nawet specyficzną kulturę techniczną. Dostawca systemu CMMS musi uwzględnić wszystkie te „życiowe zmienne”, których nie można zdefiniować na etapie teoretycznego projektu. Filary elastycznego podejścia do projektowania i wdrożenia systemu CMMS zmieniają relacje dostawca-klient:
- kontakty międzyludzkie, zdolność do rozwiązywania
problemów są ważniejsze niż sztywne procedury, - wynikiem projektu jest pracujące oprogramowanie
a nie dokumentacja, - z użytkownikiem się współpracuje, a nie negocjuje,
- ważniejsza jest umiejętność reagowania na zmieniające się warunki, wymagania niż nieugięte podążanie za opracowanym planem.
Wieloletnia praktyka wdrożeń systemu SUR-FBD oraz ogromna liczba spotkań z zespołami działów technicznych umożliwiają zdefiniowanie jednego pewnika – niemal każda firma w odmienny sposób organizuje i realizuje procesy utrzymania ruchu. Dostawca systemu CMMS musi to uszanować i uwzględnić w proponowanych rozwiązaniach. Oczywiście główne cele działów technicznych są takie same i zostały opisane w założeniach teoretycznych TPM i dalsze rozważania nad ich zasadnością nie mają sensu. Lecz między teorią a praktyką może istnieć taka sama rozpiętość jak między wystrzeleniem człowieka z armaty z założeniem, że doleci na księżyc, a promem kosmicznym. Dlatego też jedynie elastyczne podejście do wdrożenia systemu CMMS daje największe prawdopodobieństwo sukcesu. Sukcesu pojmowanego jako zadowolenie klienta, a nie sukcesu sprzedawcy. Firma FBD ma propozycję zarówno dla klientów oczekujących wdrożenia systemu, który już na pierwszym etapie będzie sumą najlepszych doświadczeń z możliwością późniejszej modyfikacji, jak i dla klientów mających własną wizję indywidualnych rozwiązań. Wdrożenie systemu CMMS to przede wszystkim projekt organizacyjny, często zmieniający dotychczasowe zasady, przyzwyczajenia czy kulturę techniczną, nie tylko zespołu Służb Utrzymania Ruchu, ale i przedsiębiorstwa w ogóle. To właśnie ta zmiana kultury technicznej, która tak wyraźnie pojawiła się kilka lat temu, a obecnie wręcz eksploduje w polskich firmach, nadaje wartość systemom klasy CMMS. Często system w pierwszym etapie „przeraża” użytkownika zakresem możliwości, szybko jednak okazuje się, że rozwiązanie opisuje rzeczywistość Służb Utrzymani Ruchu i w drugim etapie przestaje być „ciężarem”, przejmując rolę niezbędnego pomocnika. W etapie trzecim to użytkownik zaczyna „przerastać” system, osiąga kres jego możliwości. Konsekwencją tego stanu jest ciągły rozwój systemu. Przy zastosowaniu metody 5Why (proste i skuteczne narzędzie analizy problemów) przedstawiamy uzasadnienie wsparcia działu Utrzymania Ruchu narzędziem informatycznym SUR-FBD (patrz schemat).
Artykuł opublikowano w czasopiśmie INŻYNIERIA I UTRZYMANIE RUCHU 2011